Ali & Siti Bertunang... (Part 1 – Beli Belah di Pasar..?)


23hb Ogos lepas, mimpi aku tengah makan asam laksa di Kopitiam Favorite terganggu dengan kejutan mama yang berniat mengajak aku ke pasar menemaninya membeli barang2 utk dimasak pada majlis pertunangan Ali pada keesokkan harinya. Letihnya rase, dah la smalam aku balik kije lambat, pg ni dh kene bangun ke Pasar lak… Eh! Pasar…? Owh ermmm seingat aku dh lame aku xgi pasar ngan mama aku. Jap ek bile kali terakhir aku ke Pasar Chow Kit? Ermmm raya pada tahun 2006, last aku gi. Tu pon sebab mama aku kate nk beli ayam segar sendiri slalu dia akan suh angah atau along gi belikan… Untuk barang dapur setiap minggu pon my mom and I will go to Carrefour to buy fresh. Hehehehehe susah gak bile dh slalu gi pasar raya beli barang dapur. Dulu masa kecik2 dulu mama rajin la bawak gi pasar coz time kecik dulu xbanyak cakap n xbanyak merungut. Dulu mase kecik2 dulu rajin gi Pasar Borong, ala rajin xrajin pon kene ikut gak tapi yang bestnye mama akan blanje makan mee sup kat kedai tepi pasar tu. Tapi dah lame tak pergi pasar, tah ade lagi tah tidak makcik tu. Pas mandi semua, kitorg pon nak brangkat ke Pasar. Alamak! Cmne aku leh lupe ek..? Aku ingat nk renew lesen smalam tapi terlupe lak… So arini aku terpakse naik teksi ngan mama ke Pasar coz kalau nak bawak kete takut kene tahan kat road block lak! Recently ni banyak sangat road block buat kat jalan nak masuk KL. Ermmm xleh nak salahkan polis gak kan, KL ni skang kalau ujung2 minggu ni xbuat road block skang ni macam2 leh jadi! Ermmm lupekan tu semua, kali ni aku nak citer pasal persiapan mama aku utk Ali (Angah) bertunang ni.

Pagi tu kitorang breakfast kat satu gerai makan kat Chow Kit ni. Along yang bawak, rupe2nye kedai tu kedai abang yang penah niaga kat kawasan perumahan aku dulu. Abang ni ngan wife dia kalau masak, perghhh giler sedap! Kedai dia pon bersih berbanding kedai makan lain kat area situ… Hehhehehe kalau berminat nak cari kedai dia, kedai dia ade kat barisan kedai buah2an depan Safuan Plaza. Kedai Masakan Klantan. Signature dish dia yg paling best Ayam Percik Putih… Ayam ni kalau orang xpandai masak memang xsedap tapi yang ni sedap hingga menjilat lutut… (dh macam kucing lak bunyi dia..!) Pas makan kitorang terus masuk pasar ikut laluan yg tembus sayur kampong dulu… Bermula lah journey kitorg dalam pasar ni.

Mase masuk pasar tu, mama aku stop kat satu kedai ni yang jual sayur2an kampong. Mama aku nak beli Daun Sirih, pinang, kapur n sebagainye… Mase mama aku ngah pilih2 tu, aku pon ngalit usha bnd2 lain yang pakcik tu jual. Mase mama mintak pinang ngan pakcik tu, aku terbayangkan yang pakcik tu bakalkan kuarkan buah pinang. Tapi lain pulak yang keluar, pakcik tu kluarkan dua ketul bulatan kecil. Tibe2 aku pon tercakap, “Mama! Ni ape ni? Cam blacan mini je..?”. Pakcik tu terus tergelak, aku pon terpinga-pinga coz aku rase aku cakap perlahan jerrr dia bleh dengar lak… Mama aku pon kate, “Yang tu pinang la sayang, dah siap proses tinggal makan ngan sirih je xyah nk kacip2 dah,”. OWh ok la tu, at least aku tau skang dr langsung xtau kan! Mase mama tengah pilih2 barang lain, aku pon mrayap la di sekitar kedai (Macam la besar sangat ala dkt2 situ jer). Aku rase tbe2 kamera fon aku tu leh dicube kat sini lak. Aku pon trase nak mengaplikasikan memori fon 8GB tu ngan kamera 5.0Megapixel tu kat cni lak. Dalam banyak2 bnd ni ade satu bnd yang menarik perhatian aku dr td. Aku pon start tanya pakcik tu, “Pakcik, buah kluak ni buat ape?” (memandangkan ade signboard kat bakul buah yang seakan2 batu tulis Buah Kluak) “Buah kluak ni untuk masuk dalam kari daging atau rendang daging,” balas pakcik tu. “Owh, dia kasi daging lembut ker?” tanya aku lagi. “Tak, buah kluak ni untuk sedapkan rendag daging atau kari daging. Buah ni ketuk dengan tukul kasi pecah kulit dia pastu isi dia masukkan ke dalam kuah,” Jawab pakcik tu lagi. Huh wish to try but my mom said, “No,” coz dia takut pakcik tu sbenanye gurau je ngan aku. Hahahahahah klaka kan! Ermmm xpe la nnt kalau aku jmp recipe yg gunakan buah kluak tu baru aku try… Banyak lagi sayur kampong ade, ulam2an, keladi, ubi kayu, labu lemak n macam2 lagi!


Mama rupenye dah siap buat list nak beli ape, mmg pengguna yang berkhemah betul… Isk isk isk…Dia cadang nak buat sayur goreng tempe+Su’un+pucuk+kacang panjang, ala2 cam sambal goreng jawa la tapi dia nak buat gaya dia la lebey kurang. Pastu dia nak buat Ayam Masak Rendang, Kari ikan, Jelatah & macam2 lagi! So mama aku biasanya akan cari apa bahan perasa dulu baru cari main menu dia. Mama aku pon terus masuk ke laluan bahan basah iaitu tempat ikan… Ermmm mule2 aku rase memang xslesa sangat coz basah n kotor… But today I decide to close my mind & think nothing than positive… Hehehehehe jadi someone yang kurang komplen & lebey senyap berbanding ngan epi yang suke pakai kemeje tu… Aku ikut je mama aku & along aku ikut blakang aku coz mama nak suh dia bawakkan barang berat2… Mama kate nak beli Ikan Kembong, so aku tengok ade kedai ni jual ikan kembong yang cantik, elok and besar… Semua dah kena dah kecuali besar… Ni yang malas ni mama pon pandai descriminasikan ikan. Hahahahaha… Mama kate dia xnak yang beso, dia nk yang sederhana… Nanti besar2 org takut nak makan pastu daging kembong ni kalau beso2 kurang sedap sket! Kirenye yang aku tunjuk tu saiz L, dia nak saiz M jer! Tak jauh dari kedai tu ade kedai ikan kembung yang mama aku inginkan.


Mama, along ngan aku pon teruskan sesi membeli dan belah ke section berikutnya iaitu ke kawasan cili, sayur & macam2 lagi. Satu je pasar raya ngan pasar basah ni xleh lawan iaitu tahap kesegaran bahan yang dijual dipasar basah ni. Kalau tengok, sayur2 dia semua elok2, fresh2 & jauh lagi baik dari yang dijual di pasar raya. Yang bestnye walaupon dijual di pasar Chow Kit, susunan sayur, cili, ikan, ayam & bahan2 lain semuanya disusun secara teratur kat Pasar tu. Bagus la senang sikit nak cari bahan atau benda yang kita perlukan. Semua benda diperlukan lebey segar kat cni padan la mama beriya-iya ajak pergi beli kat pasar.


Mama aku seterusnya, gi kedai kat bahagian belakang untuk beli ayam segar kat ctu. Ayam2 ctu smua baru je disembelih n baru dibersihkan. Mama aku beli 6 ekor jer… Almaklumlah buat utk sedara2 terdekat je kan, wpon abah sbenanye dh ajak ramai tapi dengar citer cam ramai yg xleh datang… Ala bertunang je kan lagipon mama masak mmg utk yg nak join rombongan sbenanye tapi jemputlah semua. Aku xjemput pon kawan2 aku sebab Angah aku yang bertunang bukan aku yang bertunang, heh heh heh heh… Kalau aku yang bertunang aku jemput smua kawan aku dr smua plusukk dunia… Cewahhhh yo’o je aku rase… Tak tau la abad biler akan blaku kan! Hahahahaha…


Selesai beli barang2 tu smua, mama, along ngan aku pon balik umah… Sejam pas sampai umah Mak Ngah Nik pon datang umah (Aku ni banyak sangat Mak Ngah smpi kene la bg name kat makNgah2 yang ade). Secara volunteer dia offer diri dia utk membantu mama aku masak utk esk. Dia kate dalam banyak2 sdara mara dia kat KL ni, dia paling suke mama aku sebab mama aku slalu bagi layanan 1st class kat tetamu yang datang umah… Heh heh heh bukan nak ‘Masuk Bakul Angkat Sendiri’ tapi mama aku memang akan layan tetamu yang datang umah macam family dia sdr… Tak kisah la samada dia suke ke tidak orang tu, dia still akan bagi layanan baik… My Mak Ngah Nik dah offer nak jadi Chef kat dapur kitorg utk esk so my mom will be assistant only… Mak Ngah Nik memang best n dia masak pon sedap, malam tu siap dia bermalam kat umah kitorang lagi… Sambil diorg smua berjoget kat dapur sediakan bahan2 memasak untuk esok, aku mulekan kije aku utk hantaran angah… Aku ni xla pandai sangat nak buat hantaran ni tapi smua bnd dh siap cume tggl nak isi barang dia aje dalam dulang…


Hehehehehe sekian saje Part 1 ni..!

No comments: