Ali & Siti Bertunang... (Part 2 – Hantaran Meminang)

Untuk Part 2 ni aku nak citer pasal hantaran meminang yang pihak kitorang sediakan utk pihak perempuan… Kate spakat telah diambil tema adalah kaler maroon…Sbenanye warne ni my mum & I dah decide mase kitorg gi Nilai 3 aritu, actually I yang suggest utk pick this colour as our theme. My mum pon kate it’s a good choice actually so kitorg pon beli lah barang hantaran kaler maroon kan..! Ermmm berbalik pada penyediaan hantaran, hantaran pertama yang kitorang nak prepare dulu adalah Tepak Sirih ngan bekas cincin. Mak ngah Nik kate, kalau nak buat tepak sirih kena potong bucu-bucu pastu potong 7 kiri 7 kanan. Mase nak masukkan cincin dalam bekas yang kitorg beli tu, Mak Ngah Nik kate “Epie, kalau ikut adat org perak mase bertunang org xpakai bekas cincin diorg selitkan sekali dalam tepak sirih.” Aku pon cam blur, xpaham sbenanye…


Mak Ngah Nik suruh aku packing beras dan pergi beli kertas gold, aku xtau la ape name kertas tu bentuk cam crepe paper. Rupenye kalau ikut adat org dulu2, kene letak beras dalam tepak sirih supaya perhubungan diorg sentiasa dilimpahi rezeki yang tak terputus. Tapi itu kepercayaan dan adat terpulanglah pada manusia mentafsirkannya kerana yang pasti rezeki, ajal, pertemuan, maut dan jodoh smuanya Allah yang tentukan. So Mak Ngah Nik pon siapkan tepak sirih tu & tugas aku tengok je, Huahuahua… Mak Ngah Nik potong daun sirih tu pastu susun 7 kiri 7 kanan & then ade satu daun sirih tu dia lipat dua pastu dia gulung. Nak tau nape..? Sebab dia nak sarungkan cincin tu kat daun sirih tu, kenapa jangan tanya Mak Ngah Nik ade gtau tapi aku tak ingat la nape..! So bekas cincin tu simpan je la utk Angah kahwin nanti, Mak Ngah Nik kate kita orang Melayu hidup beradat dan setiap adat tu ade makne yg tersendiri & sebahagiannya mrupakan doa yang kita inginkan. Aku ni jenis kalau orang tua dh bercakap aku xmlawan sangat especially kalau bnd tu aku xtau atau aku kurang tau coz aku xsuke memandai2 kang kene lepuk lak kang!


Heh heh heh… Selepas siap tepak sirih tu, Mak Ngah Nik teruskan usaha beliau dalam melipat kain untuk hantaran. Kain dilipat bentuk seakan2 katil n dimasukkan ke dalam kotak yang telah siap digubah (beli siap kat Nilai 3). Mak Ngah Nik kate “Hah jangan tanya, Mak Ngah saje je lipat btk cmni coz kasi lawa sket xde makne ape2 pon.” Hahahahaha klaka aku rase, dia macam tau2 je yg aku nak nanye dia. “Skarang abang ko kawen ko leh la tolong, esk kalau ko kawen siapa nak tolong..?” sambung mak ngah lagi. “Ermmm buat sdr la Nampak gayenye, xpon saye tempah je org buatkan utk saya,” balas aku. “Tu yang susah tu kalau jadi anak perempuan sorang kan kalau nak kahwin nanti xde orang nak tolong,” sambung Mak Ngah Nik lagi. Ermmm nak buat cmne kan…

Dulang berikutnye dulang buah ngan coklat… Untuk dulang coklat ermmm ade coklat duit, coklat kumbang and macam2 coklat lagi la termasuk gule2 cloud9 ngan dynamite. Coklat2 lain aku masukkan dalam punjut yang aku beli kat Nilai 3 aritu yang coklat duit ngan gule2 aku taruk kat luar jer! Heh heh heh… tapi nak cite la kat cni kan, aku agak trase ngan sepupu aku tbe2 je usik hantaran gule2 yang aku buat tukar jadi bentuk lain, sedey aku rase… Aku rase nak marah pon ade, tau la dia penah kawen dulu tp xyah la ubah dulang aku… Aku biarkan aje, aku tolong Mak Ngah Nik susun buah lagi baik. Mak Ngah Nik suruh sapukan minyak masak kat buah tu supaya buah tu elok berkilat. Mak Ngah Nik kate kalau nak buat hantaran buah, make sure buah yang dipilih tu manis2 jgn yang masam2 kalau buah oren pon biar buah yang manis jangan masam… Nanti baru lah hubungan tu sentiasa manis xde masam2 muke. Uuuuuu...


Selesai buat dulang buah, Mak Ngah Nik suruh dapatkan 7 bekas kecik ngan penutup skali. Aku mule2 xtau nak buat ape pastu Mak Ngah Nik kate nak buat isi garam ngan gule… Hehehehehehe tbe2 aku teringat lak citer tangkai jering yang dia buat hantaran bawang, cili kering, garam ngan gule gara2 sikap dia yang kedekut. Tapi Mak Ngah Nik kate hantaran tu memang orang perak buat sebagai simbolik kepada masin manis kehidupan especially kepada pasangan yang baru terikat. Pagi esoknya mama prepare pulut kuning ngan rendang daging utk salah satu hantaran sebagai tanda kesyukuran Ali yang bertunang.


Yang aku lak kul 10pagi kene gerak gi Secret Recipe Sogo utk amik kek chocolate indulgence yang aku tempah hari jumaat lepas utk angah. This cake aku yang blanje lgpon kbetulan gaji baru naik kan. Tapi aku rase kurang puas hati lak ngan tulisan n decoration yang dia buat kat atas kek tu buruk aku rase… Tulisan ‘Salam Pertunangan’ tu cam tebal sangat pastu cream caler ijau ngan putih tu pon cam bersepah sket & tulisan tu patut pakai kaler lain xleh pakai kaler tu xlawa langsung… Ermmm xpe la dh buat nak buat cmne kan janji isi dia sedap…


Ermmm selesai lah penyediaan smua dulang hantaran, 7 dulang hantaran semuanya… Sampai waktu kami smua mule berangkat ke rumah perempuan, on the way nak ke sana tibe2 hujan lebat giler sampai ade jalan kat kawasan gombak yang banjir. Believe it or not, kereta kitorg n lain2 dh cm motobot dh harung banjir tu… Aku cakap ngan mama yang hujan ni hujan rahmat, merahmati pertunangan Angah ngan Siti.

The End of Part 2

No comments: