Ali & Siti Bertunang... (Part 3 – Majlis Pertunangan)


Dalam Part 3 ni aku nak citer pasal sambungan cerita dari Part 2 sebelum ni... Mase on da way kitorg nak sampai kat rumah pengantin perempuan, nak dijadikan cerita jurucakap untuk family kitorg a.k.a Pak Ngah Slim menarik diri dari rombongan akibat sesat dalam hujan lebat dan keadaan Mak Ngah Slim aku yang tidak sihat. Actually mase Mak Ngah Slim sampai kat rumah pon nampak dia xsihat, maklumlah sakit tua... Dia kate dia kuatkan diri datang pon sebab lame xtengok kitorg adik bradik. Since dia pindah kat Rawang duk ngan anak2 dia memang kitorg dh xdapat jenguk dia… Xtau nak pergi macam mane, Mak Ngah Slim tu dah lame sakit kesian aku tengok naik kurus kering dia sebab dia sakit tu... Ingatan dia pon dh mule pudar, nasib baik dia ingat kat aku lagi kan kalau xpuas aku nak korek kenangan silam ngan dia supaya dia ingat kat aku… So far banyak gak yang dia ingat, tibe2 aku rase sedey lak tengok dia cmtu tapi nak buat camne kan tu… Ketentuan Illahi, tu la yang dipanggil ‘Kifarah Dosa’ kate kawan aku la.

Disebabkan Mak Ngah Slim tu sakit so kitorg teruskan jugak perjalanan kitorg coz kitorg still ade Pak Teh ngan Pak Lang lagi. Ermmm abah lak terus call kawan baik dia yang baru pindah berhampiran ke Taman Perumahan kitorg untuk mintak jadi wakil keluarga. Aku xpaham la, memang kalau nak masuk meminang kene pakai wakil erk..? Kalau suruh ayah atau adik bradik sendiri jadi wakil xleh erk..? Soalan tu yang aku nak nanyakan kat Mak Ngah Nik aku tapi aku terlupe lak, lagipon aku rase mesti kaunter pertanyaan dah ditutup waktu tu... Ermmm xpe aku akan tanya ngan orang lain nanti... Teruskan balik ngan cerita kite, tunggu punye tunggu punye tunggu pakcik tu tak timbul2. Jap lagi abah call balik pakcik tu tanya dia kat mane. Rupe2nye pakcik tu tersalah masuk taman, sabar jer makcik rase... Nasib baik abah call kalau x mesti pakcik tu call abah, ye la kan xkan dia nak biarkan dirinya jauh tersesat..! Hahahahahaha... yang bakal bapak mertua Angah ni asyik ulang alik tanya nape xmasuk umah lagi. Pastu Mama pon kate maaf la yer, kitorg nye jurucakap sesat jalan so rombongan ni masih xsempurna lagi... Dia pon angguk kepala tanda faham n teruskan menunggu Pakcik VIP ni sampai. Xsampai spuluh minit kemudian pakcik yang ditunggu pon sampai n majlis diteruskan...

Dengarnye si Siti ni abah dia orang Melaka & maknye org Perak... Hah kenalah tu, ade gak keperakkan bliau. Kitorg on da way dh bayang macam2 dah ye la org Melaka kan dibantainye diorg berpantun & berpuisi kang, Pak Teh dah kate dia org pertama yang tarik diri dulu... Dia xpandai nak berpantun2 bagai tapi sebenarnye abah Siti ni baik & simple orangnye, dia tak cerewet & senang diajak berbincang maklumlah pesara polis mestilah Mesra... Mase diorg tengah berbincang aku biasalah gi psiko bakal kakak ipar aku kat dalam bilik dia... Mak oiii lawa siut set hantaran yang dia buat n pakaian yang dia tempah utk hari pertunangan dia. Aku dah lame kaco org, especially tengah2 nervous camni, heh heh heh… tapi aku baik aku xkaco banyak sangat... Aku xtau la ape yang diorg bincang kat luar tu, for me let the OTAI do the works isn’t it.

Ermmm citer lak pasal hantaran balasan dari pihak perempuan, diorang balas dengan 9 dulang... Biasa la, ikut adat bertunang memang camtu kan lelaki hantar 7 dulang and perempuan akan balas dengan 9 dulang. Antara hantaran balasan yang diberi adalah

Haruman syurgawi & duniawi...
Hehehehe saje je pakai name tu, actually bunga rampai pastu hantaran yang lagi satu tu Al-Quran dengan Sejadah...

The Cakes...
Kek Coklat dengan hiasan strawberry & cream bunga2 cinta lagi... Owh tidakkk..!

Keperluan Seorang Lelaki...
Perlu ker..? Yang dulang berisi Tuala tu memang la kan coz xkan pas mandi xlap badan lak nanti kurapan baru tau. Yang dulang lagi satu isi kain pelekat tapi the probs is Angah bukan suke pakai kain pelekat, dia prefer pakai sluar pendek dr kain plekat.

Kepelbagaian Cerita...
Untuk dulang ni, aku suke... Heh heh heh memang pelbagai cerita masam manis kehidupan dia cube tonjolkan. Satu dulang ni dia isi Coklat Cadbury, Crispy & macam2 lagi la memang best. Satu dulang lagi isi buah-buahan tempatan & luar negara. Dulang2 tu antara dulang yang menjadi tumpuan la pas kitorg balik umah… ye la simpan pon bukan leh buat artificial arts pon kan!

The Sweet Homemade Dessert…
Bab ni yang aku lagi suke nak citer nih, satu dulang isi puding ermmm aku xtau la nak bagi name puding ni ape... Mungkin ‘Puding Susu Buah’ kot..! Sedappp ya amat, susu dia xterlampau lemak (sebab kalau terlampau lemak aku org pertama yg loya dulu) puding dia pon elok xlembut & xkeras… memang ngam la. Pastu dulang lagi satu isi kuih ermmm aku pon xtau kuih ape ni… Bentuk dia macam kuih bengkang campur ngan bahulu tapi rase dia cam vanilla cupcake pon ade tapi ape2 pon kuih ni memang sedap cume terlebih manis sket so aku makan pon suku je dari kuih tu... So aku nak kasi name ‘Kuih Bengkang Hulu Vanilla Semanis Kasih’ Ohooooo... yo la sangat

Aku tertanya2 kat mane la Siti ni beli sedap plak rase nye... Cakap ngan Angah kate puding ngan kuih tu sedap, dia kate mestilah sedap kalau Siti yang buat semalam... Hohohoho tu lah rahsia kesedapan kuih ngan puding tu ditambah dengan perisa kasih sayang rupanye... Tapi memang kan ape2 yang dibuat dengan kasih sayang memang hasilnye jauh lebih baik dari kita buat kerana kite kene buat. Aku pernah rase kek yang dibuat oleh orang yang same tapi dua keadaan, satu kek dia buat kerana dia nak aku rase air tangan dia & satu kek lagi dia buat sebab aku tempah kat dia untuk jamuan kat rumah aku... Teka lah mane kek yang jauh lagi sedap sedangkan yang lagi satu hanya rase biasa2 aje...

Oopppsiii abes bab hantaran, citer lak majlis yang belum selesai lagi... Tau2 pas abes borak je mama ngan Mak Ngah Nik pon masuk utk urusan sarung cincin. Mule2 Mak Ngah Nik yang sarungkan cincin merisik & then my mum lak sarungkan cincin tunang. Punyelah lame mama salam ngan Siti sambil kiss pipi bakal anak menantu dia supaya Siti kurangkan sikit rase takut ngan mama. Mama siap kate ermmm pasni xyah la sejuk2 tangan lagi salam ngan kitorg kan! Hahahahaha... mama memang cmtu, suke buat lawak supaya org luar rase selesa ngan dia xrase takut. Ermmm actually mase majlis aku xbrape sihat sangat, tangan aku menggeletar sket that’s why amik gambar pon mur mur jer! Aku mule2 risau gak nape lak tbe2 jadi menggeletar cmtu ermmm bukan sebab parkinson erk..! No no no... Jumpe ngan doctor aritu, dia kate ni effect sebab banyak sangat amik ’syifflex’(ubat migrain aku) so doctor suh bentikan dulu buat sementara waktu n try to relaxkan diri dari tekanan2 yang ade.

Ermmm ape2 pon majlis berlangsung dengan jayanya & Siti pon telah selamat ditunangkan dengan Angah... So ape lagi kitorang pon mulekan sesi bergambar & tuan rumah a.k.a bakal bapak mertua Angah pon jemput kitorg makan makanan yang diorg telah sediakan... Uuuu best, ade lauk sambal udang, kari daging & macam2 lagi la... Maka selamatlah segalanya...

The End of the Story...

No comments: